Kawasaki ZX-4R Forum banner

Eerste olieverversing

14K views 27 replies 14 participants last post by  SCNinja400  
#1 ·
Vandaag om 298 mijl de olie ververst.
Ik was geschokt over hoe weinig metaal er in de olie leek te zitten.
Ik liet de filter uitlekken. Ik zal hem later opensnijden en inspecteren.
Het oliefilter zat dom vast. Ik stelde me een man met Popeye-armen voor die ze in de fabriek aandraaide!
Er zat een zwarte, olieachtige troep aan de linkerkant, waarvan ik denk dat die van de leiding in de linker onderste kuip kwam.
 
#7 ·
Je hoeft geen carrosserie of iets dergelijks te verwijderen.
Wat moet je weten?
Je hoeft geen carrosserie te verwijderen om de olie af te tappen, maar ik kon mijn handen er niet in krijgen om de filter eruit te halen, vooral niet met een hete motor.
Twee bouten en een paar pushpins aan de linkerkant gaven me genoeg ruimte om de filter te doen.
 
#4 ·
Doe je gewoon reguliere Kawi Dino-olie voor de rest van het inrijden of stap je over op synthetisch? Moet binnenkort mijn eerste olie verversen en ik heb fabriek Kawi Dino-olie en Motul 7100, probeer te beslissen welke ik moet gebruiken.
 
#5 ·
Ik ga regelmatig Kawasaki rijden tot ver over de 600, en minstens een dag op het circuit.
 
  • Like
Reactions: 50
#6 ·
Ik heb ook olie inclusief filter vervangen na ongeveer 300 mijl, en ja, hetzelfde hier, geen zichtbaar metaal. Ik moest een bandsleutel gebruiken om het filter los te draaien, en bij het terugplaatsen reikte ik tussen de headers. Afhankelijk van hoe moeilijk de linker zijkant te verwijderen is, zal ik dat misschien voortaan zo doen, er is heel weinig ruimte als deze op zijn plaats zit.
 
#28 ·
Het is hetzelfde als een zeer lange lijst van Kawasaki-modellen. 16097- 0008
Ik ben me aan het klaarmaken voor mijn eerste onderhoudsbeurt en aangenaam verrast dat het oliefilter hetzelfde is tussen de ZX6 en ZX4. Ik ben 3 jaar geleden overgestapt op K&N oliefilters op mijn ZX6 vanwege de locatie en de bovenste moer. Ik heb een gloednieuw 16097- 0008 oliefilter dat al een paar jaar in de garage ligt en dat ik eindelijk op de ZX4 kan gebruiken.

Image
 
#13 ·
Olie ververst bij 509 mijl, het was de schoonste inloopolie die ik ooit heb gezien. Heel klein beetje superfijne glitter in de pan, maar alleen zichtbaar na een tijdje te hebben gestaan. Moest de filter met een schroevendraaier doorboren om genoeg koppel te genereren om hem te verwijderen, waarom Kawi?
 
#14 ·
Olie ververst na 509 mijl, het was de schoonste inloopolie die ik ooit heb gezien. Heel klein beetje superfijne glitter in de pan, maar alleen zichtbaar na een tijdje te hebben gestaan. Moest de filter met een schroevendraaier doorboren om genoeg koppel te genereren om hem te verwijderen, waarom Kawi?
Ja, hij was zeker niet aangedraaid met de 17,5 Nm die in het werkplaatshandboek staat.
 
#17 ·
Heb vandaag mijn olie ververst bij 400 mijl. Zag er behoorlijk troebel uit. Mijn filtersleutel heeft de filter gedeeltelijk verpletterd. Hij zat vaster dan ik dacht. Filternummers hetzelfde als beschreven. Taiwan filter origineel.
 
#18 · (Edited)
Eerste olieverversing gisteren bij 947 km.

Het hele inrijden gebeurde in augustus bij 35°C+ hitte, hoge luchtvochtigheid.

Ongeveer 1/3 was op de snelweg. Hier en daar wat stoplichten, misschien ongeveer 70 km stadsverkeer in totaal.
De rest was in de bochten.

De eerste keer een motorfiets inrijden, ik denk niet dat ik er bijzonder voorzichtig mee was. Veel harde acceleraties en vertragingen in de eerste 100 km.
Toen ik het vroeg, zei de monteur dat er in mijn olie meer metaal zat dan bij een "normale" eerste olieverversing.

Ik vermoed dat de meeste mensen hier (in Japan) kiezen voor een "zachter" inrijden, dus dat kan de definitie van normaal vertekenen.
Op basis van Japanse online discussies lijkt het erop dat veel mensen hier ervoor kiezen om op de snelweg in de 6e versnelling bij 6.000 tpm 1000 km te cruisen. Wat mij niet bijzonder goed lijkt voor de zuigerveren.

Benieuwd of jouw eerste olieverversing er zo uitzag.
 
#19 ·
Eerste olieverversing gisteren bij 947 km.

Het inrijden is in augustus gebeurd bij 35C+ hitte, hoge luchtvochtigheid.

Ongeveer 1/3 was op de snelweg. Hier en daar wat stoplichten, misschien ongeveer 70 km stadsverkeer in totaal.
De rest was in de bochten.

Voor het eerst een motorfiets inrijden, ik denk niet dat ik er bijzonder zachtaardig mee omging. Veel hard accelereren en vertragen binnen de eerste 100 km.
Toen ik het vroeg, zei de monteur dat er in mijn olie meer metaal zat dan bij een "normale" eerste olieverversing.

Ik vermoed dat de meeste mensen hier kiezen voor een "zachter" inrijden, dus dat kan de definitie van normaal vertekenen.
Op basis van andere online discussies lijkt het erop dat veel mensen hier kiezen om 1000 km lang in de 6e versnelling met 6000 tpm op de snelweg te cruisen. Wat mij niet bijzonder goed lijkt voor de zuigerveren.

Benieuwd of jouw eerste olieverversing er zo uitzag.

De mijne zag er niet zo uit. Dat ziet er een beetje melkachtig uit, alsof er wat water in zit.
 
#24 ·
Hoe de eerste olieverversing er ook uitziet, de tweede is veelzeggender. Ik deed de eerste na 600 mijl, waarbij ik niet-synthetische olie erin deed, en de tweede na 1000, waarbij ik overstapte op volledig synthetisch.

De eerste verversing zou de overgrote meerderheid van het metaal moeten zien, aangezien de motor zich in de werkende staat vestigt. Als er veel metaal of verkleuring van de olie is in de tweede ronde, dan moet u zich iets meer zorgen maken.

Voor de wateropname hebben de meeste inlaatsystemen afvoerrotes voor olie en water die ELK verdwaald water dat in het systeem komt, MOETEN opvangen.
 
#27 · (Edited)
Het water kookt uit de carterontluchting als het heet genoeg wordt en komt in de airbox, in de motor en uit de uitlaat. Er is een pad voor water om te verdampen en te ontsnappen. Olie heeft veel langer nodig om op temperatuur te komen dan koelvloeistof, en het moet rond de 180F of heter worden gehouden om alle vocht in het carter te laten verdampen. Water kookt bij 212F, maar je hoeft die temperatuur niet te bereiken om het te laten verdampen. Maar je moet het wel de tijd geven om weg te koken. Wanneer je motor warm is en je hem uitzet, trekt hij vocht terug in het carter terwijl hij afkoelt. Warme lucht is veel gevoeliger voor het absorberen van water dan koude lucht. Daarom is het belangrijk om een paar lange ritten met de motor te maken om hem echt op temperatuur te laten komen. Korte ritten zijn het ergst, omdat ze het vocht laten ophopen. Olietemperatuurmeters zijn voor mij het handigst om te weten wanneer de motor te koud is om uit te zetten, maar de meeste mensen denken er alleen aan om ze te gebruiken om op hete temperaturen te letten. Dit wordt heel duidelijk als je een motorafdekking met een raam hebt en het vocht in het carter kunt zien en hoe lang het duurt om weg te koken.
Deze video laat het vocht goed zien op de rechterkant van de clutch cover met raam. Het water druppelt letterlijk langs het raam. Na 25 minuten rijden is het weg: