Kawasaki ZX-4R Forum banner

Animacja silnika ZX-4R

4.6K views 14 replies 7 participants last post by  ithaca00  
#1 · (Edited)
EDIT: Ostateczny film tutaj ZX-4R Engine Layout.mp4

Aby skrócić czas oczekiwania i ponieważ uwielbiam różne układy silników, poświęciłem czas na modelowanie wału korbowego, tłoków i korbowodów ZX-4R. Są one w około 80-90% dokładne wymiarowo (z wyjątkiem średnicy i skoku, które oczywiście są poprawne, ponieważ są znane). Pracowałem tylko na podstawie katalogu części i jego obrazów o niskiej rozdzielczości (Revzilla). Nie mogę nawet znaleźć prawdziwych zdjęć części online, ale nie chodzi o to, żeby były w pełni dokładne, tylko żeby rozmiar i układ były poprawne. Główny silnik modelowany tutaj jest naprawdę bardzo podobny do ZXR400, jedyną dużą różnicą jest to, że ZXR400 ma główne koło zębate, które przenosi moc bezpośrednio na wał korbowy, zastępując jeden z przeciwwag, ZX-4R ma koło zębate na końcu (którego nie modelowałem, ponieważ chcę skupić się tylko na układzie silnika).

Zrobiłem to samo dla naszego Vitpilen 401 (ten sam silnik co Duke 390) 373cc jednocylindrowego, ponieważ później chcę dodać nasze silniki V2 (XB12R), L2 (Moster S4) i V4 (VFR 800), aby mieć wizualne porównanie na końcu (i kilka większych 4-cylindrowych również).

Tutaj krótka animacja dla ZX-4R

Renderowania statyczne są robione z identycznego kąta, więc są w skali względem siebie dla porównywalności.

ZX-4R:
Image


Vitpilen 401:
Image
 
#7 ·
Środkowa para cylindrów i zewnętrzna para opadają i wznoszą się w unisonie. Interesujące! Czy to sprawia, że silnik jest tak płynny?
Zgadza się, ale wewnętrzna dwójka i zewnętrzna dwójka nie zapalają się w tym samym czasie. Właśnie pracuję nad tą animacją pokazującą kolejność zapłonu, aby to wyjaśnić. Nasz "krzykacz" I4 zapala się w tej kolejności 1-2-4-3, symetrycznie zapalając raz na 180° obrotu, w przeciwieństwie do nowoczesnych Yamah crossplane, jak wspomniano przez @NGeese. Podczas gdy V4 przynoszą korzyści, które nieznacznie przewyższają krzykacza I4, z czym większość się zgadza (stąd dominacja w MotoGP), I4 jest tak płynny, jak to tylko możliwe w balansie pierwszego rzędu, równym porządku zapłonu i postrzeganym dźwięku o wysokiej częstotliwości podczas wkręcania na obroty, ponieważ równy porządek zapłonu brzmi dla naszych uszu jak dźwięk o wyższym tonie z krótszymi falami dźwiękowymi.

Chociaż kolejność zapłonu jest inna (nieistotna dla dźwięku, o ile odstępy są takie same), odstępy są takie same jak w ZX-4R i myślę, że to najprostszy wspólny mianownik pokazujący, jak powstaje dźwięk:

W przeciwieństwie do tego, kolejność zapłonu cross-plane (luźno porównywalna do V4 i używana przez Yamahę w R1 dzisiaj) ma taką samą liczbę cylindrów rzędowych, ale ponieważ odstępy zapłonu nie są równe, brzmi znacznie głębiej i bardziej basowo, z braku lepszego określenia, niż krzykacz:

Nawiasem mówiąc, w ten sposób dźwięk był generowany cyfrowo w starych grach wyścigowych motocykli, tylko jedno proste uderzenie w odpowiednich odstępach robi całą różnicę.
 
#4 ·
Środkowa para cylindrów i para zewnętrzna opadają i wznoszą się w unisonie. Interesujące! Czy to sprawia, że silnik jest tak płynny?
Biorę popcorn, bo to powinna być interesująca dyskusja na temat dynamiki silnika, w tym przeciwwagi i orientacji tłok/wał korbowy. Prawdopodobnie są tu osoby, które recytują więcej informacji o silnikach we śnie, niż ja kiedykolwiek bym wiedział.
 
#5 ·
Środkowa para cylindrów i para zewnętrzna opadają i wznoszą się w unisonie. Interesujące! Czy to sprawia, że silnik jest tak płynny?
Tak, konwencjonalne silniki i4, takie jak w naszym ukochanym 4RR, mają idealne wyważenie pierwotne, podczas gdy nie mają idealnego wyważenia wtórnego silnika (mniej zauważalne w mniejszych silnikach). W rezultacie silniki obracają się bardzo płynnie.

Kanał YouTube Driving 4 Answers (https://www.youtube.com/@d4a) ma szereg bardzo dobrych filmów wyjaśniających, czym jest wyważenie pierwotne i wtórne silnika, jak są one traktowane i co niektórzy producenci zrobili, aby skompromitować wyważenie silnika dla innych korzyści (na przykład Yamaha Crossplane i4).
 
#6 ·
Kanał YouTube Driving 4 Answers (https://www.youtube.com/@d4a) ma szereg bardzo dobrych filmów wyjaśniających, czym jest wyważenie pierwotne i wtórne silnika, jak są one traktowane i co niektórzy producenci zrobili, aby skompromitować wyważenie silnika dla innych korzyści (na przykład Yamaha Crossplane i4).
Youtube wciąż pokazuje mi d4a, ale dam się pokroić, jeśli kiedykolwiek pokazał mi film o crossplane i4. Coś do obejrzenia dziś wieczorem :D
 
#12 · (Edited)
Szaleństwo pomyśleć, że kiedy jesteśmy w pełni schowani, trzymając przepustnicę i trzymając się za wszelką cenę, to dzieje się między nogami!! :love: Jestem obsesyjny. Dzięki za to.
A przy 14 000 obr./min to 14 000 / 60 s = 233,3 obrotów na sekundę i 233,3 x 2 zapłony na obrót 360° = około 467 zapłonów na sekundę. Trudno w to uwierzyć, ale myślę, że się zgadza.

To sprawia, że zaczynasz rozumieć takie rzeczy jak nakładanie się zaworów, fizyczne ograniczenia przyspieszających tłoków i wyzwanie związane z wciśnięciem mieszanki paliwowo-powietrznej we właściwe miejsce w odpowiedniej ilości i zapaleniem jej wystarczająco wcześnie, aby faktycznie dobrze spaliła się w tak małym oknie czasowym.
 
#14 · (Edited)